EKÁER: 3 szintű megoldás ügyfeleinknek

EKÁER: 3 szintű megoldás ügyfeleinknek

A kormány 2014 év végén bejelentett EKÁER rendelete hatalmas felzúdulást váltott ki a szállítmányozással, fuvarozással foglalkozó cégek körében. Az új év eleje a Partnereinkkel történt egyeztetéssel telt el, amelyek alapján kialakításra került egy általános koncepció, hogy miként tudnánk a Microsoft Dynamics AX (Axapta) rendszerrel segíteni a bejelentési kötelezettséget.

3 szintű megoldás

Egy három szintű terv alakult ki, amelyből minden Partnerünk kiválaszthatja a számára megfelelő megoldást. Mindhárom megoldás magába foglalja a közösségen belüli beszerzés, a közösségen belüli értékesítés valamint belföldi első adóköteles értékesítéssel kapcsolatos adatösszegyűjtést és összegzést az EKÁER rendszernek megfelelően:

  1. A három megoldásból a legegyszerűbb egy riport, amely minden a bejelentéshez szükséges, a Microsoft Dynamics AX rendszerből kinyerhető adatot tartalmaz, és ami alapján a felhasználó fel tudja rögzíteni az EKÁER-be az adatokat.
  2. A második megoldás az első kiegészített verziója, ebben a riportra összegyűjtött adatokat a felhasználó manuálisan szerkesztheti, és elő tud állítani egy XML állományt, amely feltölthető az EKÁER honlapra.
  3. A harmadik és egyben legteljesebb körű megoldásunk, minimális felhasználói beavatkozást igényel, mivel ebben az esetben a rendszer nemcsak előállítja az XML állományt, de érvényesíti és fel is tölti az EKÁER oldalára.

A megoldások kidolgozásánál a legnagyobb feladatot az jelentette, hogy Partnereinknél különböző verziókhoz és folyamatokhoz kellett hozzáilleszteni a fejlesztést. A kialakított megoldásunk mellé több Partner is jelezte igényét a saját egyedi megoldásainak a bevonására.

A folyamatok átalakítása nélkül nem megy

Az általunk kialakított megoldás egyes Partnereknél a folyamat átalakítását, kiegészítését is maga után vonja. Az egyik jellemzően ilyen pont a közösségen belüli beszerzés folyamata, hiszen ahhoz, hogy a szállítmány már EKÁER számmal tudjon beérkezni, az áru tényleges beérkezése előtt ismerni kell minden információt az EKÁER bejelentéshez, míg korábban egyes információk a tényleges áruátvétel során kerültek csak rögzítésre.

Mivel a törvény szerint ebben az esetben a címzettnek kell megtennie az EKÁER bejelentést, és probléma esetén a felelősség is őt terheli, ezért a cégek bizonyos mértékig ki vannak szolgáltatva beszállító partnereiknek. Egyik Partnerünk az EKÁER bevezetésével egy időben egy adatlapot állított össze, amit minden beszállítónak az áru elindítása előtt ki kell töltenie és az EKÁER bejelentéshez szükséges adatok szerepelnek rajta.

Mentesség?

A törvény megfogalmazása több helyen is egyértelműsítésre szorul, több olyan kérdés is felmerült az elmúlt hónap során, amire nincs egyértelmű válasz, szakmai körökben is megoszlanak a vélemények.

Egyik ilyen, talán legismertebb „pontatlanság” az EKÁER bejelentés alóli mentesség megfogalmazásához kapcsolódik. A törvény szerint:

Mentes a bejelentési kötelezettség alól továbbá:

  1. a) az adózó, ha az általa feladott vagy részére ugyanazon útdíjköteles gépjárművel egy fuvarozás keretében szállítandó nem kockázatos termékek tömege a 2500 kg-ot vagy az adó nélküli értéke a 2 millió forintot nem haladja meg,
  2. b) az adózó, ha az általa feladott vagy részére ugyanazon útdíjköteles gépjárművel egy fuvarozás keretében szállítandó
    1. ba) kockázatos élelmiszer tömege a 200 kg-ot vagy az adó nélküli ellenértéke a 250 000 forintot,
    2. bb) egyéb kockázatos termék tömege az 500 kg-ot vagy az adó nélküli ellenértéke az 1 millió forintot nem haladja meg.

Forrás: https://ekaer.nav.gov.hu/articles/view/mentessegek-1

A megfogalmazás alapján elegendő lenne az egyik feltétel teljesülése a mentességhez, azonban a NAV ezt a törvényt és kapcsolattal fogja ellenőrizni és büntetni is. A Microsoft Dynamics AX rendszerben az adatok összegyűjtésekor ezt a vizsgálatot és kapcsolattal állítottuk be.

Hogy áll most az EKÁER projekt?

A kormány 2015 március 1-jétől tervezi az EKÁER éles bevezetését, addig a csak ellenőrzéseket hajt végre, amelynek a célja a tájékoztatás lesz. Március 1-je után azonban kemény bírságra számíthatnak az EKÁER számmal nem rendelkező szállítmányok, amely az EKÁER azonosító nélküli szállítmány értékének a 40%-a is lehet.

A határidő módosításával az is kiderült, hogy február közepe táján újabb módosítások, pontosítások várhatók a törvényben. Mivel ezek a módosítások még nem ismertek, így Partnereinkre és ránk is egy újabb szűk határidő vár a hónap végén. Erre Microsoft Dynamics AX oldalról úgy próbálunk felkészülni, hogy minden egyes funkciót, beállítást úgy készítettünk el, hogy szükség esetén rugalmasan és gyorsan tudjuk kiegészíteni, módosítani vagy szükség esetén a rendszer eddig nem használt moduljaihoz is hozzákapcsolni.

Korábbi bejegyzéseink az EKÁER-rel kapcsolatban:

Szívesen adunk tanácsot és/vagy árajánlatot bármely EKÁER megoldás bevezetéséhez Microsoft Dynamics AX vagy NAV rendszerekhez.

XAPT Hungary Kft.

Telefon: +36-1-889-2900
Fax: +36-1-889-2957
E-mail: hucontact@xapt.com
Cím: 1118 Budapest, Rétköz utca 5. (BudaWest)
www.xapt.hu

Szerzőről